top of page

Villkor

Nedan följer de villkor vi tillhandahåller när det gäller både uthyrning och försäljning. Det är viktigt att notera dessa.

KÖPEVILLKOR

 

BETALNING:

Vid beställning av ett objekt skall en handpenning/första förhöjda avgift på 20% av köpeskillingen betalas in till BG 5521-8697 (undantag för de som valt att finansiera leasing hos Svea Bank, då första förhöja avgift betalas direkt till Svea Bank).

 

Resterande summa faktureras 10 dagar innan beräknad leverans.

Hela köpeskillingen/resterande belopp om skall vara säljaren tillhanda senast vid dagen då objektet lämnar säljaren för leverans.

För de som valt att finasiera objektet via en av våra samarbetspartners Svea Bank eller Wasa Kredit överlåter vi efter levererat objekt det som rör finansiering, till våra partners. Vid eventuella frågor eller funderingar kring fakturor, avtal eller annat som berör finansiering, ber vi er att kontakta den aktuella partnern.

 

 

DRÖJSMÅLSRÄNTA OCH PÅMINNELSEAVGIFT:

 

Dröjsmålsränta utgår med referensräntan på +8%. Vid betalningspåminnelse tas en avgift ut om 60 SEK

 

 

HANDPENNINGENS FÖRVERKANDE:

Om köparen häver avtalet före leverans på annan grund än eventuellt avtalsbrott från säljaren, som har väsentlig betydelse för köparen, skall erlagt handpenning anses förverkad.

LEVERANSVILLKOR:

LEVERERAS TILL KÖPAREN:

Transport av köpeobjektet sker enligt ”DPU – Deliverd at place unloaded” (Incoterms 2020) till plats och bestämmelseort. Transport av köpeobjektet från säljaren till köparen ombesörjs av säljaren, men bekostas av köparen.

Priset på transport faktureras med 95kr /mil (på den totala milen).

 

KÖPAREN HÄMTAR OBJEKTET HOS SÄLJAREN:

 

Köparen hämtar köpeobjektet hos säljaren enligt ”Ex Works” (Incoterm 2020).

 

 

LEVERANSFÖRSENING:

 

Om säljaren finner det sannolikt att säljaren inte kan hålla avtalad leveranstid, skall säljaren utan dröjsmål skriftligen meddela köparen detta. Orsak samt beräknad ny leveranstid skall även meddelas.

Om leveransförsening beror på händelse som anges under ”Force Majeure”, skall avtalad leveranstid förlängas med den tid som anses skälig.

 

 

GARANTI:

 

Nytt köpeobjekt överlåts med den fabriksgaranti som våra leverantörer tillhandahåller, från den dag då köpeobjektet levererats. (för med information kring garanti på just ditt objekt, prata med oss på FlexiFoodtrucks)

 

På all ny utrustning och maskiner lämnar vi 12 månaders servicegaranti. Det innefattar att vi tillhandahåller full garanti på produkten. Vi ser till att produkten repareras (av servicetekniker på plats), alternativt ber er skicka produkten till oss för felsökning och reparation (vi ombesörjer frakten). Garantin gäller endast för varor som levererats inom Sverige.

Garantin täcker inte förlust av inkomst eller andra följdskador.

Vi prioriterar serviceärenden i turordning, men strävar efter att lösa alla problem så snabbt och enkelt som möjligt.

Alla reparationer sker under vardagliga öppettider, mån-fre 07–17.

Vi erbjuder ej lånemaskiner.

 

Garantin täcker ej självförvållande skador, så som felaktig anslutning, bristande underhåll eller rengöring, eller annan skada som anses vara handhavandefel.

Anses produkten ej omfattas av garantin vid felsökning, står köparen för alla kostnader som uppkommit vid servicen.

 

Förslitningsdelar omfattas inte av garantin.

 

Begagnade köpeobjekt säljs i befintligt skick, utan någon form av garanti, om inget annat avtalats.

 

 

UNDERSÖKNING OCH REKLAMATION:

 

När köpeobjektet (gäller nytt objekt) har överlämnats till köparen skall denne undersöka varan så snart omständigheterna medger det. Köparen får inte åberopa att varan är felaktig om köparen inte meddelar felet till säljaren inom 8 dagar från leverans.

 

FORCE MAJEURE:

 

Säljaren och Köparen är inte ansvariga för fel, dröjsmål eller förlust som beror på händelser som parterna inte råder över.

Inte heller som väsentligt försvårar uppfyllelsen av förpliktelsen ifråga, eller som medför uppfyllandet av förpliktelsen som inte är ekonomiskt försvarbar.

 

TVISTLÖSNING OCH TILLÄMPLIG LAG:

 

En eventuell tvist i anledning av detta avtal som inte kan lösas genom förhandling mellan parterna, skall enligt svensk lag avgöras i allmän domstol med Helsingborgs Tingsrätt som första insats.

HYRESVILLKOR

HYRESOBJEKT:

Vid överendkommelse kring hyresobjekt får hyrestagaren ta del av ett hyreskontrakt för signering. I Kontraktet finner ni nedanstående villkor, samt vilket objekt det gäller och vilken utrustning som finns i det uthyrda objektet.

 

HYRESPERIOD OCH FÖRLÄNGNING ELLER UPPSÄGNING:

 

Hyresperioden löper från avtalat startdatum, till avtalat slutdatum

Hyresperioden upphör vid hyresperiodens slut, utan uppsägning, på hyresperiodens sista dag, om ej annat avtalats.

 

PRIS OCH BETALNINGSVILLKOR:

 

Hyreskostnaden på objektet är beroende på vilket objekt som hyrs ut. Detta får ni ta del av i ert egna avtal. Hyran faktureras samma dag som objektet ställs ut med betalningsvillkor 10 dagar.

 

Långtidshyra faktureras månadsvis i förväg med betalningsvillkor 10 dagar.

Långtidshyra är om objektet är uthyrt längre än 30 DAGAR.

 

Eventuella böter, trängselavgifter eller andra myndighetsavgifter (exkl. fordonsskatt och avgift för årlig besiktning) som kommit in under hyresperioden debiteras hyrestagaren.

 

 

DRÖJSMÅLSRÄNTA OCH PÅMINNELSEAVGIFT:

 

Dröjsmålsränta utgår med referensräntan på +8%. Vid betalningspåminnelse tas en avgift ut om 60 SEK.

 

 

UTHYRARENS ANSVAR:

 

Hyrestagaren ansvarar för att objektet lämnas och hämtas på Flexi foodtrucks besöksadress Karbingatan 28, Helsingborg.

Om hyrestagaren har köpt till leverans, ansvarar uthyraren (Flexi Foodtrucks AB) för transport till avlämningsplatsen och upphämtning på samma adress efter hyresperiodens slut.

 

Uthyraren är ägare till hyresobjektet och ansvarar för att objektet inte har körförbud eller brukandeförbud och att hyresobjektet har en giltig försäkring.

Uthyraren ansvarar för att hyresobjektet och dess utrustning är skyddade av en försäkring (brand, stöld, inbrott) som även innefattar uthyrning, gällande hela hyresperioden.

 

 

HYRESTAGARENS ANSVAR:

 

Hyrestagaren skall vårda hyresobjektet och dess utrustning under hyresperioden och får inte göra några förändringar av detsamma. Hyrestagaren är skyldig att följa uthyrarens instruktioner rörande objektets skötsel.

 

Hyresobjektet och dess utrustning skall återlämnas i oförändrat skick, frånsett normalt slitage, och vara städat enligt den checklista som sitter uppsatt i hyresobjektet.

Om det anses vara otillräcklig skötsel eller städning, debiteras hyrestagaren för den faktiska kostnaden att återställa objektet till det skick som förväntas.

 

Hyrestagaren ansvarar under hyrestiden för samtliga skador som inte utgör normalt slitage, och kan komma att debiteras för uppkomna skador, beroende på dess omfattning.

Hyrestagaren skall före och efter uthyrning noga besiktiga hyresobjektet och notera eventuella skador.

Hyrestagaren ansvarar under hyrestiden för eventuell självrisk på försäkringsskador.

 

Självrisk för vagnskada: 8000 : -

Självrisk för inkrom (utrustning): 4000 : -

 

Hyrestagaren ansvarar för att eventuell dragbil är försäkrad och därigenom också för skador uppkomna i trafik.

Vid stöld, inbrott eller skada på objekt som åsamkats av okänd person ansvarar hyrestagaren för att polisanmäla på den ort där stölden/skadan skett och sända kopia av anmälan till uthyraren.

 

Hyrestagaren ansvarar själv för att ha en giltig försäkring som täcker deras egendom i objektet.

 

Hyrestagaren har inte rätt att överlåta hyreskontrakt till annan part. Hyresobjektet får inte heller hyras ut till annan person eller företag.


 

ALLMÄNNA VILLKOR:

 

  • I det fall hyrestagaren ej betalar utställda fakturor som avser hyrestiden på objektet, trotts upprepade påminnelser, kan objektet utan förvarning komma att hämtas av uthyraren. I sådant fall kommer hyrestagaren, utöver hyreskostnaden, att debiteras transport samt städning av uthyrt fordon.

  • Om hyrestagaren väljer att bryta hyresavtalet innan hyresperiodens slut, kommer 20% av resterande hyressumma enligt avtal, debiteras hyrestagaren.

 

 

TVISTLÖSNING OCH TILLÄMPLIG LAG:

 

En eventuell tvist i anledning av detta avtal som inte kan lösas genom förhandling mellan parterna, skall enligt svensk lag avgöras i allmän domstol med Helsingborgs Tingsrätt som första insats.

Uppdaterad 2025-03-04

bottom of page